Skole-dropout’en

Anders bor i Kirkenes, og er en naturlig født entreprenør. Han har grunnlagt sitt eget selskap, og har jobbet som prosessoperatør i kullgruven Sydvaranger Gruve AS. Før dette hadde han flere forskjellige jobber i tekniske yrker, til tross for at han aldri var ferdig med videregående skole.
Anders er en dropout, men krever fortsatt anerkjennelse for den typen kunnskap han besitter. Skolen kunne aldri stimulere sin interesse for motorer og tekniske ting.

«Hvis du ikke tar del i skole, ski og fotball, er du merket som en outsider», sier Anders. Han kjedet seg på skolen, og en ny skolereform krevde mer enn han var villig til å tilby. Emner han hadde mistet på, måtte bli omgjort året etter, og det var mange emner som ikke stimulerte ham.

Unge menn som faller ut av skolen er et problem, spesielt i den nordligste delen av Norge. Allikevel nekter Anders å ta på seg noen negative stereotyper. Han har jobbet med motorer og biler siden han var barn, og denne lidenskapen har gitt ham solid kunnskap. Han hevder bare at det er flere måter å få anerkjennelse enn å følge oppsettet til det norske skolesystemet.

«Hvis du ikke liker skole, ski og fotball, er du merket som en outsider»

Med en lidenskap for motorer ville han heller bruke sin kunnskap om praktisk arbeid. Og tjene penger, så han kan bare kjøpe bilen, motorsykkel og snøscooter som han ønsker. Han ser motorsportens ambient som en god plattform for vennskap og deling av kunnskap, men deres livsstil er provoserende.

En del av denne livsstilen inkluderer en vilje til å provosere, og Anders og hans venner har mer enn en gang vært i rampelyset av politiet og Kirkenes samfunnet. Selv om han kanskje ikke så provoserende i sin oppførsel som han pleide å være, hevder han fortsatt retten til ikke å leve et ordinært liv.

Se en film om ham!