Reinkjøtt

Reinkjøtt er svært populært blant befolkningen i Finnmark fylke, og innbyggerne spiser dette kjøttet hele året.

Rein kan serveres som alt fra biff, burger, tørket og i stuinger.

En vanlig rett som serveres til middag i Finnmark er «Finnbiff». Vanligvis benyttes biff eller reinens bakside. Kjøttet er skåret tynt (lettere hvis det er frosset i stedet for bare delvis tint), stekt i fett (tradisjonelt i reinfett, men smør og olje er vanligere i dag), krydret med sort pepper og salt, og til slutt litt vann og kanskje fløte er tilsatt og kokt til mørt. Noen hakker også opp grønnsaker som gulrøtter, poteter, løk og sopp og koker det med kjøttet. Retten serveres med poteter / potetmos og tyttebærsyltetøy eller, mer tradisjonelt, med rå tyttebær blandet med sukker.

I butikker

I Kirkenes selger de fleste butikker frossen og tørket reinkjøtt. Du kan også gjøre som mange av lokalbefolkningen å kjøre til Näätämö i Finland (47 min fra Kirkenes) for å kjøpe reinkjøtt.

Tørket reinkjøtt er flott å ta med i ryggsekken som en matbit når du utforsker området, og ikke vær redd for å prøve tørket reinsdyrhjerte.

Hvor serveres reinkjøtt

Klikk her for å se hvem som har reinkjøtt på menyen i Kirkenes