Klima – Natur – Beliggenhet

KLIMA OG VÆR

• Aktuell værmelding Kirkenes finner du her
  • Polarnatt sesongen i Kirkenes er fra 21 november til 21 januar (solen vises ikke over horisonten)
  • Midnattssolen skinner i Kirkenes er fra 17. mai til 21. juli (solen er oppe 24 timer)
  • Sammenlignet med andre kystdestinasjoner i Norge har Kirkenes et tørt innlands klima med lav nedbør året rundt
  • Det kalde og klare vinterværet gjør Kirkenes til en av de beste destinasjoner for Nordlys observasjoner (fra slutten av Aug til slutten av Mars)
  • Gjennomsnittlig temperatur i juli er 10 ° C, mens gjennomsnittstemperaturen i januar er -13 ° C
  • Snø kan vi garantere fra Nov/Des til April. Det er også sesongen for vinterutflukter som hundekjøring, snøskuter osv
  • Sommeren er kort og vakkert og varer fra Juni til Sep (det er også sesongen for sommerutflukter som for eks båtturer, vandring osv)
  • Seinsommeren og høst er veldig vakkert i Finnmark med sine spektakulære farger (Aug/Sep)

NATUR OG DYRELIV

• Kommunen er viktig fra et geologisk perspektiv som stedet i Norge med den eldste berggrunnen (ca 2,8 milliarder år gammel).
  • Området rundt Kirkenes har Norges største brunbjørnepopulasjon med rundt 40 individer registrert (2015).
  • I Pasvikdalen finner du Øvre Pasvik Nasjonalpark  som egner seg yppelig for vandre og padle turer. Parken består av gammel furu urskog. Besøkssenter for Nasjonalparken er Svanhovd lokalisert på Svanvik (45 km sør for Kirkenes)
  • I kommunen finner du et rikt dyreliv med elg, gaupe, rev, hare og over 200 forskjellige fugle arter
  • Landskapet egner seg yppelig for vandreturer og det høyeste fjell i kommunen er  Gáranasčohkka vest for Bugøyfjorden nordvest i Sør-Varanger kommune. Fjellet rekker 497 meter over havet.

BELIGGENHET og BEFOLKNING

• Kirkenes er lokalisert ved  fjorden Bøkfjord som er en sidearm av den store Varangerfjorden
  • Kirkenes ligger på 70,30 grader nord, og er like langt øst som Istanbul og Kairo. Kommunen er den eneste i landet som har grense til Russland. Grensen er 196 kilometer lang og Storskog er det offisielle grensepasseringsstedet.
  • Kirkenes er hovedstad i Sør-Varanger kommune. Kommunen har rund 10.000 innbyggere mens tettstedet Kirkenes med Hesseng, Sandnes og Bjørnevatn har rund 6500 innbyggere
  • Kirkenes har en veldig bra infrastruktur med skoler, sykehus, legesenter, tannleger, kino, teater, musikk skole og utallige lag og foreninger
  • Flyplass i kommunen ligger på Høybuktmoen og er kun 12 km fra Kirkenes (det går en flybuss til byen)