Solas tilbakekomst!

15. januar hvert år kommer sola tilbake til Kirkenes etter en lang mørketid. Det er mange som gleder seg til den offisielle soldagen, som gjerne markeres med solboller og kakao kombinert med en tur for å se sola på et godt egnet sted. Januar er en kald periode i Kirkenes, og i 2018 krøp temperaturen helt ned til -33 grader da skolebarna ved Sandnes skole var på årets solutflukt. Det stoppet dem på ingen måte. Barna i Kirkenes vet å kle seg godt og har lang erfaring med kulde og snø. I Finnmark er sola under horisonten i nesten to måneder. I den perioden kommer lyset gjerne i form av vakre farger ved horisonten og nordlys på himmelhvelvingen om natta. Men når sola først er tilbake, gleder alle hjerter seg og lar lyset få ta mer og mer av døgnet tilbake.

Se flere bilder her.