Grense Jakobselv

Grense Jakobselv er en frodig dal 60 km øst for Kirkenes. Her går grensen til Russland og på vei dit kjører du forbi Norges eldste fjell formasjon.

Verdt å besøke

Kong Oscar II kapell markerer Norges grense mot Russland

Lengst mot nordøst, der den norsk-russiske grensa møter Ishavet, markerer et lite steinkapell med 70 sitteplassen at her begynner Norge.

Grensen mellom Russland og Norge ble trukket opp i 1826, men befolkningen i de to landene var lenge uvant med den nye grensa. Russiske fiskere var ofte over på den norske siden, og det kom til flere episoder. I 1851 fikk bygda Grense Jakobselv, der grensa møter havet, fast norsk bosetting. Den religiøse konkurrenten i området, den russisk-ortodokse kirken, var allerede sterkt markert med Boris Gleb-kirken helt inntil norskegrensen ved Pasvikelva.

Kirken ble bygd for å markere grensa:
For å markere grensa bekostet Stortinget byggingen av en kirke. Arkitekturen speiler vesteuropeiske idealer, med nygotiske former i gråstein. Kirketårnet er synlig langt til havs, så ingen kunne være i tvil om hvor grensen gikk. I 1869 ble kirken vigslet som ”et åndelig vakttårn mot den østlige koloss’ ulike trosretninger”.

Strand ved Barentshavet

Der veien ender finner du en parkeringsplass og utrolig fin utsikt over Barentshavet. Er det klart vær kan du se over til Varangerhalvøya. Midnattsola kan observeres her på kvelden så vi anbefaler dette som en kveldstur eller overnattingstur. Er du riktig heldig kan du se hvithval. Men du får garantert en flott naturopplevelse med mye dyreliv og mange forskjellige fuglearter. Bading er anbefalt selv om vannet har sjeldent mer enn 10 C.

Komme seg dit

Fra Kirkenes følger du E6 til Hesseng. I rundkjøringa følger du veien mot Russland E105. Ved Storskog tar du av til venstre og følger vei 886 til Grense Jakobselv. Veien er skiltet helt fra Hesseng. Veien er vinterstengt fra Vintervollen (30 km før Grense Jakobselv) fra Okt – Mai. På vinteren kun tilgjengelig med snøskuter.

Steder å bo og spise

I Grense Jakobselv er det ingen fastboende lengre. Bygda er fraflyttet og det er kun sommergjester som oppholder seg i dalen. Det er ingen mulighet for overnatting eller bespisning. Du kan sette opp telt eller stå med bobil ei natt (ikke lov å stå på privat grunn). Husk å handle i Kirkenes før du drar.

Organiserte turer til Grense Jakobselv

Kirkenes Booking – Pasvikturist AS: tilbyr turer med lokal guide og minibuss på sommeren.
Barents Safari: du kan booke en spektakulær dagstur med snøskuter til Grense Jakobselv (med guide)