Bugøynes

bugøynes

Velkommen til Bugøynes, en sjarmerende fiskerlandsby som ligger omtrent 100 km vest for Kirkenes. I motsetning til mange landsbyer som ble ødelagt under andre verdenskrig, står Bugøynes som et eksempel på motstandskraft. Her bevarer man mange historiske bygninger som gir et innblikk i den rike fortiden. Landsbyen har en sterk kulturell arv, formet av finske migranter som ankom på slutten av 1800-tallet, og har fått kallenavnet «Lille-Finland» med kjærlighet. Bugøynes har blitt et nøkkelområde for kommersielt fiske av kongekrabber, kjent for eksport over hele verden.

Hvordan komme seg til Bugøynes
Bugøynes er lett tilgjengelig og ligger 100 km fra Kirkenes. Følg E6 mot Tana, og etter å ha tilbakelagt 80 km, ta til høyre ved skiltingen. Fortsett i ytterligere 20 km for å nå denne fortryllende landsbyen.

For de som foretrekker offentlig transport, finnes informasjon om bussruter tilgjengelig gjennom Snelandia.

Overnatting, Spisesteder og Unike Opplevelser

For en autentisk opplevelse av livet i en liten fiskerlandsby, bør du utforske tilbudene fra disse selskapene. De kan tilby alt fra kongekrabbeopplevelser til avslappende badstuer og overnatting med mye mer.

Historie
Bugøynes, med sin rolige skjønnhet har en fascinerende historie å fortelle. Denne landsbyen med omtrent 200 innbyggere har røtter som går helt tilbake til 1800-tallet.

Finsk Migrasjon og Kulturelt Mønster
På 1800-tallet opplevde Bugøynes en tilstrømning av finske immigranter som formet landsbyens unike kulturelle identitet. Det finske språket, som fortsatt er i daglig bruk, gjenspeiler den rike arven. Bugøynes har fått kallenavnet «Lille-Finland» (Pikku-Suomi), som vitner om migrantenes vedvarende innflytelse på landsbyens karakter.

Nazistisk Okkupasjon og Bevaring
Under andre verdenskrig hadde Bugøynes flaks. I motsetning til mange andre bosetninger, ble bebyggelsen spart fra ødeleggelse av tilbaketrekkende nazistiske soldater. De tett sammenpakket trehusene står i dag som et levende bevis på denne historien. Bugøynes kapell, innviet i 1989, minner om fellesskapets motstandskraft og utholdenhet.

Utfordringer og Transformasjon
I 1989, da fiskeribransjen sto overfor usikkerhet og ble solgt på tvangssalg, annonserte befolkningen i Bugøynes hele landsbyen for salg. Den påfølgende veksten i kongekrabbeindustrien markerte et vendepunkt, og omdannet pessimisme til optimisme.

Opplev Bugøynes
I dag er Bugøynes mer enn bare en fiskerlandsby; det er et levende vev av historiske tråder. Utforsk den rike fortiden, fra finsk migrasjon til prøvelsene under andre verdenskrig, og opplev folket som har vist motstandskraft. Bugøynes inviterer deg til å vandre i gatene, høre historiene og la deg bli fengslet av den vedvarende ånden som har formet denne kystperlen ved Barentshavet.

Rull til toppen